Par “Open World” klasiskās dejas vasaras intensīvajiem kursiem Latvijā

15 Aug

Print pagePDF page

Gunta Bāliņa

2. augustā LNO ar emocionāli krāšņu un reizē metodisku paraugdemonstrējumu (Krievu klasiskā baleta tradīciju saglabāšana un popularizēšana) noslēdzas divu nedēļu ilgās „Open Wold” vasaras meistarklases Latvijā. Par tās norisi varēja pateikties Baltijas Baleta konkursa direktorei Regīnai Kaupužai un fonda „Open World” dibinātājai Jekaterinai Ščelkanovai.

No 20. jūlija līdz 2. augustam Rīgas horeogrāfijas vidusskolā pirmo reizi tās vēsturē notika starptautiskie labdarības fonda „Open World” intensīvie vasaras kursi baletskolu audzēkņiem un pedagogiem. Fonda dibinātāja Jekaterina Ščelkanova atzīmēja, ka fonda mērķis ir popularizēt, saglabāt un pilnveidot krievu baleta skolu un tās pasniegšanas tradīcijas, kā arī  palīdzēt apgūt profesionālu klasiskā baleta metodiku, tiem bērniem, kuru vecāki nevar nodrošināt viņu profesionālo izaugsmi. Fonda galvenie atbalstītāji ir Sanktpēterburgas bērnu nami, A. Vaganovas Krievijas baleta akadēmija, Sanktpēterburgas L. Jakobsona baleta teātris, M. Barišņikova Mākslas centrs Ņujorkā, Amerikas baleta teātris un tās direktors Kevins Makenzi, Žaklīnas Kenedijas–Onasis baleta skola ASV, Hjūstonas baleta skola u.c.

Nodarbība pie Lacaro Karenno

Šo divu nedēļu laikā  RHV savās zināšanās un pieredzē klasiskajā dejā dalījās viena no izcilākajām A. Vaganovas skolniecēm, ilggadējā Sanktpēterburgas A.Vaganovas Baleta akadēmijas profesore  Ludmila  Safronova. Viņas vadībā pedagogi varēja pilnveidot un papildināt jau esošās praktiskās un teorētiskās zināšanas klasiskās dejas metodikā jaunākajām klasēm ( no 1. – 5. baleta klasei) Pašu L. Safronovu var salīdzināt ar baleta pedagoģijas pērli, kura ir spējusi līdz mūsdienām saglabāt un turpināt izkopt A. Vaganovas skolas skatuvisko kustību meistarību, skaistumu un grāciju. Vienlaicīgi gribētos atzīmēt viņas piedāvāto un darba gaitā izstrādāto pieeju puanšu tehnikas apgūšanā un pielietojumā, kas ir ļoti svarīga klasiskajā un modernajā baleta mākslā. Pēc viņas ieteikuma, uzsākot jauno mācību gadu, kāju saišu un muskuļu grupu nostiprināšanai būtu liela vērība jāpiegriež tieši vingrinājumiem uz puantēm un tikai tad var uzsākt allegro vingrinājumus. Uzskatu, ka šie ir ļoti vērtīgi ieteikumi un saistīti ar pareizu kāju saišu un muskulatūras nostiprināšanu. Apbrīnas vērta ir L. Safronovas pašatdeve, enerģija un meistarība, kuru varēja vērot visu šo semināra laiku, neskatoties uz viņas godājamo pedagoģisko un māksliniecisko mūžu, gribētos arī katram no mums novēlēt šādu fantastisku pašatdevi baleta mākslai un pedagoģijai.

Ludmila Safronova vada nodarbību
Savukārt vecāko klašu audzēkņiem bija unikāla iespēja apgūt Kubas baleta pedagoga Lazaro Carreno kustību tehniku un meistarību. Viņa pedagoģiskajā sniegumā vienlaicīgi bija vērojams temperaments,  veiklums, dažādu klasiskās dejas skolu pielietojums un augsts prasīgums  un disciplinētība  izpildījumā.
Šajā seminārā, tās dalībniekiem bija iespēja iepazīties arī ar L. Jākobsona horeogrāfijas miniatūrām – „Ragana”, „Huļigāns”, „Aklā”. Šīs miniatūras savā mākslinieciskajā vērtībā ir aktuālas arī šodien, kaut gan tās ir radītas iepriekšējā gadsimtā. To apliecināja šā semināra studentu lielā ieinteresētība un pašatdeve, kas rezumējās noslēguma koncertā. Vienlaicīgi jāpateicas A. Vaganovas Baleta akadēmijas aktiermeistarības pedagogam A. Stjopinam, kurš ir arī L. Jakobsona miniatūru autortiesību nesējs mūsdienās. Vērojot A. Stjopina meistarklases, neviļus atmiņā gribas vilkt paralēles ar mūžībā aizgājušo RHV raksturdeju pedagogu V. Bļinovu.

Aktiermeistarības nodarbība pie Aleksandra Stjopina
Semināra noslēguma koncertā ar lielu sajūsmu, ovācijām un aplausiem tika novērtēta savulaik A. Vaganovas Baleta akadēmijas raksturdeju pedagoģes J. Šerstņevas iestudētā „Aragonas hota”, kurā piedalījās visi semināra dalībnieki. Ar J. Šerstņevai piemītošo enerģiju un entuziasmu semināra laikā tika apgūti „Aragonas hotas” dejas pamatelementi un iemaņas. Studentos tas raisīja lielu dejotprieku un ritmisko dejas atspoguļojumu „kastaņjetes” pielietojumā.
Ķermeņa sagatavošanu trenniņstundai (iesildīšanos) kā veiksmīgu fizioterapiju var vērtēt A. Boicova izstrādāto metodiku, kas ļauj ne tikai iesildīt dažādas ķermeņa muskuļu grupas, bet arī vienlaicīgi veikt ārstniecisko rehabilitāciju pēc traumu iegūšanas. A. Boicova izstrādātā metode mūs noliek dilemmas priekšā, vai turpināt līdz šim baletā pielietoto iesildīšanās formu, proti, sākt ar stiepšanos un „sēdēšanu špagatā”. Negribētos, lai šī problēma paliktu jautājuma formā, bet tiktu padziļināti izvērtēta, rīkojot atsevišķu semināru vai lekciju ciklu.
„Open World” vasaras intensīvo kursu organizētājas un, poētiski izsakoties, „sirds” J. Ščelkanovas vadībā studentiem bija iespēja apgūt variācijas no klasiskā baleta repertuāra: „Pahita”, „Žizele”, „Talismans”, „Riekstkodis”. Savā darbībā kā vienu no  primārajiem uzdevumiem viņa izvirzīja klasiskā baleta un tā horeogrāfiskā pirmiestudējuma  vērtību saglabāšanu. Šajā seminārā bija vērojama nepārprotama A. Vaganovas klasiskā baleta pedagoģijas tradīciju pārmantojamība  no paaudzes uz paaudzi. J. Ščelkanova, būdama L. Safronavas audzēkne, savā pedagoģiskajā darbībā turpināja savas pedagoģes ceļu, palīdzot saglabāt un popularizēt klasikā baleta tradīciju  nodošanu nākošajām paaudzēm. Gribētu atzīmēt, ka viņas pasniegšanas forma bija perfekti precīza, vizuāli skaista un tehniski izsmalcināta.

Vasaras kursi
Šī semināra lielā vērtība un vienreizīgums atšķirībā no citiem – sniegta iespēja arī  baleta pedagogiem  pilnveidoties tālākizglītības programmā, par ko bija parūpējušās J. Ščelkanova un R. Kaupuža, tādejādi raisot radošu domu apmaiņu un pielietojumu starptautiskajā mērogā.  Šajā seminārā piedalījās dalībnieki no Krievijas, Baltkrievijas, Polijas, ASV, Latvijas, Lietuvas un Norvēģijas. Kā galveno ieguvumu gribētos atzīmēt J. Šelkanovas uzstādītā mērķa sasniegšanu – popularizēt, saglabāt un pilnveidot krievu baleta skolu un tā pasniegšanas tradīcijas, kā arī  palīdzēt apgūt profesionālu klasiskā baleta metodikas apguvi.

Neskatoties un īso, saspringto un Rīgai tik  ļoti neraksturīgo karsto laiku, visi semināra dalībnieki bija dziļi emocionāli gandarīti, kas izpaudās noslēguma pasākumā LNO. Vēlreiz gribas pateikt lielu paldies semināra rīkotājiem un atbalstītājiem par gūtajām zināšanām un pieredzes apmaiņu!

Nodarbība pie L.Safronova

Raksts vēl nav komentēts

Ieraksti komentāru