Par 17. Starptautisko baleta festivālu „Baleta zvaigznes Jūrmalā”

11 Aug

Print pagePDF page

Gunta Bāliņa

Šovasar Jūrmala vilina ar daudzveidīgu kultūras un izklaides pasākumu piedāvājumu. Kā vienu no notikumiem jāatzīmē 17. Starptautiskais baleta festivāls „Baleta zvaigznes Jūrmalā”, kas notika 6.augustā. Par tā norisi jāpateicas LNOB mākslinieciskajam vadītājam Aivaram Leimanim, Jūrmalas pilsētas domei un Dzintaru koncertzāles direktoram Guntaram Ķirsim. Arī šogad baleta mākslas cienītājiem bija iespēja vērot starptautiski atpazīstamu un arī pašmāju baleta mākslinieku sniegumu. Neskatoties uz nelabvēlīgajiem laika apstākļiem, festivāls bija kupli apmeklēts, un tas pierāda, ka interese par baleta mākslu uz kopējā izklaides pasākumu piedāvājumu fona joprojām ir ļoti augsta.

Festivāla programmu ievadīja fragments no Ludviga Minkusa baleta „Bajadēra” LNOB mākslinieču sniegumā. Priecēja LNOB meiteņu skaistie, slaidie augumi un pietiekami sinhronais dejojums.

To, ka klasiskā baleta tehniskās iespējas ir neierobežotas, pierādīja Slovēnijas Nacionālā teātra baleta solisti no Japānas Juja Omaki un Asami Nakašimu. Par to varēja pārliecināties spoži izpildītajos pas de deux no Borisa Asafjeva baleta „Parīzes liesmas”, un koncerta otrajā daļā pas de deux no Ludviga Minkusa baleta „Dons Kihots”. Azarts, dejas prieks un izcils tehniskais sniegums – tā varētu raksturot šo klasiskā baleta duetu.

Lielu publikas atzinību saņēma Štutgartes baleta vadošie solisti – Elisa Badenesa (Spānija) ar deju partneri Danielu Kamargo (Brazīlija). Baleta mākslas cienītājiem bija lieliska iespēja atkal tikties ar Latvijas publikai nesen iepazīto argentīniešu izcelsmes Štutgartes baleta štata horeogrāfu Demisu Volpi, kurš 2014. gadā Pētera Vaska ziemeļnieciski lakoniskajai mūzikai piedāvāja savu horeogrāfisko versiju viencēlienu baleta vakarā “Trīs tikšanās”. Demisa Volpi horeogrāfiskā miniatūra “Little monsters”, kas iestudēta izmantojot Elvisa Preslija trīs populārāko dziesmu motīvus, ļāva izbaudīt abu solistu ļoti augsto izpildījuma, stila un partnerības kultūru. Nekā lieka! Arī koncerta izskaņā izpildītais Obēra “Grand pas clasique” iezīmēja abu mākslinieku augsto profesionalitāti. Ja Daniela Kamargo sniegums bija ieturētāks un “piezemētāks”, tad Elisa Badenesa pārliecināja ar perfektu tehniku – sevišķi variācijas beigu daļas teicamiem pas ballone, gan arī ar neparastu un rotaļīgu vieglumu visā pas de deux.

Festivāla programmu kuplināja arī Manilas baleta vadošie solisti Rūdijs Dedios (Filipīnas) un  Katerīna Barkmane (ASV).  Viņu sniegumā redzējām pas de deux no Ādolfa Adāna baleta “Korsārs” un filipīniešu horeogrāfes Agneses Loksinas laikmetīgās dejas miniatūru “Arachnida”. Festivāla preses relīzē varēja lasīt: “Mākslinieku sniegumā varēja redzēt īpaši Filipīnām raksturīgu baleta formu, kas apvieno rietumu klasiskās dejas tehniku, Filipīniešu deju, rituālu tēmas, elementus un stāstus. Rezultāts ir neofolkloras dejas priekšnesums, kas veicina baleta ceļu pie plašāka interesentu loka. Agneses Loksinas horeogrāfija “Arachnida” ar Lesa Holkomba un Metju Fargera mūziku bija interesants un smalks duets, kas radies horeogrāfei iedvesmojoties no zirnekļu riesta. Darbs ir būtiska un savdabīga daļa no Manilas baleta repertuāra.”  Šo kolorīto priekšnesumu skatītāji novērtēja ar ilgstošiem aplausiem.

No pašmāju solistiem vispirms gribētos atzīmēt Jolantu Lubēju, kura jauno LNOB sezonu sāk kā divu Starptautisko konkursu laureāte (1. vieta un zelta medaļa Korejas starptautiskajā baleta konkursā un 3. vieta III SBBK). Apsveicam! Viņas sniegumā redzējām laikmetīgās dejas miniatūru “To many goodbyes” (Antona Freimana horeogrāfijā), kas izskanēja emocionāli, atbrīvoti un patiesi. Fragmentā no Franča Lista baleta “Kamēliju dāma” iejutās Elza Leimane un Artūrs Sokolovs. Jauni horeogrāfiskās izteiksmes meklējumi jūtami Elzas Leimanes miniatūrā “Said and done”, kas iestudēta speciāli Kirilam Baidukam viņa dalībai III SBBK. Pas d`action no A.Glazunova baleta “Raimonda” izdejoja Alise Prudāne, Raimonds Martinovs, Jolanta Lubēja, Annija Kopštāle, Viktors Seiko un Zigmārs Kirilko. Jāteic gan, ka vīriešu izpildījums bija nedaudz smagnējs, arī abu meiteņu dejojumā pietrūka kustību sinhronitātes gan adagio daļā, gan kodā.

Kā jau ierasts festivālu noslēdza Grand finale, kurā skatītājiem bija iespēja vienkopus redzēt visus festivāla dalībniekus. Un, kā savulaik būtu teicis baleta kritiķis Eriks Tivums: “…ziedi, skatītāju ovācijas un sajūsma!” Uz tikšanos 18. Starptautiskajā baleta festivālā “Baleta zvaigznes Jūrmalā”!

Raksts vēl nav komentēts

Ieraksti komentāru