Milana Komarova: “Deja ir veids, kā pārkāpt robežas”

29 Feb

Print pagePDF page

Inta Balode

9. martā plkst. 18:30 Latvijas Nacionālās operas un baleta Jaunajā zālē gaidāma kārtējā viencēlienu vakara “Neiepazītās teritorijas” izrāde. Programmā skatāmi trīs jauno horeogrāfu darbi. Ar Elzu Leimani, kura veidojusi izrādi “Tikko”, sarunājāmies pērn (intervija lasāma šeit). Šoreiz piedāvāju īsu saraksti ar horeogrāfi Milanu Komarovu, kura skatītājus aicina baletam mazāk ierastā, visai eksotiskā ceļojumā dzīvnieku un augu pasaulē. Izrādes nosaukums ir “Tuvāk ekvatoram”. Trešais viencēliens programmā ir Jevgēņijas Trautmanes darbs “Dziļumā”. Patiess prieks, ka jaunajiem tiek dota iespēja sevi parādīt un pierādīt.

Milana Komarova

Inta Balode: –Ko jums nozīmē tas, ka jūsu veidotā izrāde “Tuvāk ekvatoram” kopš pagājušās sezonas ir Latvijas Nacionālā baleta repertuārā?

Milana Komarova: -Bez šaubām ir patīkami, ka mans darbs tiek novērtēts. Tas liek noticēt saviem spēkiem un pamudina turpināt strādāt un pilnveidoties

Vai, veidojot savu darbu, jau zinājāt, ka vakara vienojošais nosaukums būs “Neiepazītās teritorijas”? Vai tas ietekmēja tēmas izvēli? Kas jums jūsu darbā ir “neiepazītā teritorija” jeb jaunais, citādais, iepriekš nedarītais?

– Nē, nezināju. Ar katru darbu cenšos iziet ārā no savas komforta zonas, jo tas ir vienīgais veids, kā veicināt progresu un izaugsmi. It īpaši man kā jaunai horeogrāfei. Šis darbs ir īpašs ar savu tēmu.

– Jau vairākus gadus notiek baleta vakari “Iespējams”, kuros arī jūsu darbiem ir liela loma. Droši vien iespēja piedāvāt jau lielākas formas darbu, turklāt kā repertuāra vienību, nāca tieši no šiem vakariem, kuros labi sevi parādījāt. Kā jums šķiet, kāpēc tieši jūs izvelējas kā vienu no trim autoriem, kuru darbi iekļauti “Neiepazītajās teritorijās”?

– Šis jautājums laikam ir jāuzdod Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskajam vadītājam Aivaram Leimanim. Es vienmēr priecājos par jaunām iespējām realizēt savas idejas.

– Kā jūs raksturotu savu darba metodi, kad darbojaties horeogrāfa lomā? Kā top izrāde vai miniatūra? Vai ir kādas autoritātes, no kurām esat ietekmējusies?

– Būtiska loma mana darba tapšanas procesā ir mūzikai. Tā iedvesmo, ļauj man vizualizēt savu ideju, no kuras vēlāk organiski veidojas kustība. Horeogrāfijas radu, piemērojot tās konkrētiem dejotājiem. Tādi ģeniāli horeogrāfi kā Dvaits Rodēns, Irži Kilians, Načo Duato,Veins Makgregors, Mats Eks, Viljams Forsaits, Mauro Bigonzetti u. c. ir veidojuši manu gaumi.

– Kas ir svarīgākais, ko skatītājam ar savu izrādi “Tuvāk ekvatoram” vēlaties pavēstīt/ likt sajust/ pieredzēt/ pārdomāt…? 

– Šajā izrādē kopā ar komponisti Agatu Meļņikovu gribējām parādīt un ļaut sajust nepazīstamo, noslēpumaino un tās dažādībā tik unikālo tropiskā meža atmosfēru. Tie ir acij nemanāmi augu dzīvības procesi, savdabīgas dzīvnieku transformācijas, unikālas maskēšanās un medību spējas, kas pārsteidz ar savu atjautību un skaistumu.

– Kā jums šķiet, kāpēc cilvēki dejo? Un kāpēc cilvēki skatās deju?

– Deja ir veids kā izpaust emocijas, pārkāpt robežas. Tā ir gan intelektuāls, gan fizisks process. Deja ir kā meditācija, kuras laikā ir iespējams izzināt sevi, savas robežas un pārkāpt tās. Vērot deju ir estētisks baudījums, kas mudina mūs just, līdzpārdzīvot, domāt un analizēt.

– Vai jūs varētu dalīties ar kādu konkrētu epizodi no savas dzīves, kurā deja jums ir palīdzējusi atklāt kādas neiepazītas teritorijas?

– Darbs ar horeogrāfu Dvaitu Rodēnu vasaras meistarklasēs lika man iziet no savas komforta zonas – pārkāpt pāri savām bailēm, iedomātājām robežām – gan emocionālām,gan fiziskām, kas ļāva sevī atklāt kaut ko jaunu kā personībai, horeogrāfei un dejotājai.

Milana Komarova

MILANA KOMAROVA 2008. gadā absolvējusi Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolu un Rīgas Horeogrāfijas vidusskolu, 2013. gadā ieguvusi profesionālo bakalaura grādu horeogrāfijā un horeogrāfa profesionālo kvalifikāciju Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Kopš 2008. gada – Latvijas Nacionālā baleta māksliniece. Piedalījusies meistarklasēs Dānijā, Itālijā, Zviedrijā un ASV. Saņēmusi World Dance Movement stipendiju (Spānija, 2013).

Milanas Komarovas veidotās horeogrāfijas iekļautas vairāku koncertu programmās: baleta vakaros “Iespējams”, festivālā Baleta zvaigznes Jūrmalā, Starptautiskā Baltijas baleta konkursa Galā koncertā. Viencēliens “Tuvāk ekvatoram” iekļauts izrādē “Neiepazītās teritorijas”, horeogrāfija “Counting” – Latvijas Nacionālās operas un baleta Sezonas atklāšanas Galā koncerta programmā.

Raksts vēl nav komentēts

Ieraksti komentāru