Margaritas Demjanokas-Skuteļskas benefice

25 May

Print pagePDF page

Jaunās paaudzes baleta zvaigzne ar skaistām, plašām dejas līnijām un dabisku stabilitāti. Daba dāvājusi gluži vai ideālu romantiskas balerīnas veidolu. Taču viņā dominē šodienas sievietes alkas baudīt dzīvi un brīvdomība horeogrāfijas traktējumos. Varbūt tāpēc spilgtākās viņas lomas ir – Guna, Džuljeta, Meitene “Svētpavasarī”,” tā pirms vairāk nekā desmit gadiem par Latvijas Nacionālās operas un baleta primabalerīnu Margaritu Demjanoku-Skuteļsku rakstīja baleta kritiķis Eriks Tivums.

Demjanoka2

20017. gada 26. maijs – Margaritas benenefices izrāde, kurā viņa dejos vienu no skaistākajām un reizē traģiskākajām lomām, Annu Kareņinu. Reizē tas arī ir atskats uz 20 radošiem darba gadiem baleta mākslā. Pēc Rīgas Horeogrāfijas vidusskolas absolvēšanas (1996) nodejoto lomu klāsts ir ļoti iespaidīgs – Odeta-Odīlija, princese Aurora, spāniete Kitrija, grieķiete Medora, draiskā Svanilda, romantiski apgarotās Marija, Žizele, Džuljeta un Nikija; tie ir tēli, kas gadu ritumā kļuvuši nezūdīgi, par kuriem sapņo ikviena balerīna. Starp spilgtākajiem tēliem ir arī marķīze de Mertreija, daiļa un noslēpumaina, neprātīga mīlestībā un bīstama dusmās. Margaritas lomu klāsts ir tik dažāds un spilgts, ka grūti izcelt kādu īpaši, tomēr pāri visam ir spēcīgās kaislībās stiprā un reizē vārgā Ļeva Tolstoja Anna Kareņina Borisa Eifmana horeogrāfijā.

Demjanoka4

Margaritas devums klasiskajā baletā ir augsti novērtēts – viņa saņēmusi “Spēlmaņu nakts” balvu kā labākā baleta māksliniece, “Aldara” Starptautisko gada balvu un Lielo Mūzikas balvu (2003), 4. šķiras Trīs Zvaigžņu ordeni (2015). Viņas ekspresīvajam, emocionālajam un gaisīgajam dejojumam aplaudējuši Vācijā, Nīderlandē, Somijā, Francijā, Anglijā, ASV, Dānijā, Krievijā, Austrijā, Beļģijā, kur māksliniece piedalījusies viesizrādēs kopā ar Rīgas baleta trupu un citām baleta kompānijām.

Guvusi atzinību 21. Starptautiskajā Rūdolfa Nurijeva festivālā Kazaņā un dejojusi Nikijas lomu Ludviga Minkusa baleta “Bajadēra” jauniestudējumā M. Džalila Akadēmiskajā Operas un baleta teātrī Kazaņā (2008).

Spilgtām lomām piesātināta bijusi arī 2009./2010. gada sezona Honkongas Baleta trupā, kur dejotas titullomas baletos “Pelnrušķīte”, “Žizele”, Nikija “Bajadērā”, Odeta un Odīlija  “Gulbju ezerā”, Aurora “Apburtajā princesē”, Feja “Riekstkodī” (horeogrāfs Stīvens Džefrijs), pas de deux “Simfonijā 3 kustībās” (horeogrāfs Nilss Kristijs), pas de deux “Gaismā un ēnā” (horeogrāfs Kšištofs Pastors), medmāsa “Ugunskodī” (horeogrāfs Juri Ng).

Demjanoka3

Droši vien šo sarakstu varētu turpināt vēl un vēl, apjaušot tā plašumu un daudzveidību, bet Margaritu Annas Kareņinas lomā gribas redzēt atkal un atkal!

Gunta Bāliņa

LNOB publicitātes foto

Raksts vēl nav komentēts

Ieraksti komentāru